Isnin, 22 Ogos 2011

Pai Tee



Diam tak diam dah nak masuk 22 hari kita berpuasa.... Kesimpulannya lagi seminggu dah nak menyambut bulan Syawal.... Masing2 dah sibuk dgn persiapan raya.... Ramai member blogger yg dah sakan wat kueh raya.... Dan den masih normal seperti biasa.... Apa pun tak buat lagi.... nge... nge... nge....

Masih lagi layan menu berbuka..... Last friday... Tanyer ngan En. Hubby nak makan apa.... dia kata " Lamanyer tak makan bekas comel kecik2 yg ada buh inti sayur tu " Dlm hati den tak der lainlah ni.... Malehnyer nak buat kelonsong dia....   Adeiii....   " ha ah bang eh... Tapi tulah cetak dia tak hingat letak maner? "....   " Eh ada2 abang ada nampak ".... nge... nge.. nge....  Tak leh buat apalah....  " Yerlah bang... because I sayang U... I buat gak tuk abang...." ....     Hahahhah... padan muka den... Tak memasal memancing petang tu..... Tapi jenuhlah duk mancing..... Dahlah acuan ada satu jer... Berejam den duk depan kuali.... panas... huhuhu dah lah buat dua adunan...... 



Guna resepi Kak Zaliana yang lama dah duk menghilang.... Akak I miss you.....


Pai Tee


Resepi asal ; Kak Zaliana
Sumber       ; Kak Zaliana My Resepi
                       Che'iza




Bahan- Bahan

Untuk Kulit
  • 1/2 cawan tepung beras -guna cawan penyukat (update: bersamaan 75 gm) jika guna cawan minum lebih kurang 3/4 cawan
  • 125 ml air
  • 2 sudu besar telur (lebih kurang 1/2 biji)
  • 1/2 sudu teh kapur makan
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 sb tepung gandum ( yang ni den tambah )
  • Acuan pai tee

 Untuk Inti

  • 1 biji bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 30 gram udang kering-rendam dan tumbuk halus ( guna ikan bilis )
  • 1/2 sudu teh garam
  • Sayuran potong memanjang /parut:
  • - 1 batang lobak merah
  • - 1 biji sengkuang
  • - 1 batang timun
  • 1/4 cawan kacang tanah (bakar dlm oven)
  • Sos pencicah 


Cara-cara

Untuk Kulit Pai
  1. Satukan semua bahan-bahan -tepung beras,air,kapur,telur dan garam, gaul hingga sebati.
  2. Panaskan minyak cukup untuk merendamkan acuan pai. Panaskan juga acuan pai dalam minyak.
  3. Celupkan acuan pai dalam adunan kulit pai.Jangan sampai penuh,tinggalkan sedikit ruang di atasnya.-lihat gambar
  4. Masukkan ke dalam minyak panas. Pastikan api sederhana kecil.
  5. Biarkan seketika.Jangan keluarkan sampai ia agak masak,jika tidak kulit pai akan terlipat. Bila sudah keras sedikit tolakkan keluar dari acuan menggunakan garfu. Balikkan sekali-sekala hingga kekuningan barulah diangkat.Biar sampai kekuningan supaya kulitnya garing. (Dlm gambar ni tak nampak kuning pula).Toskan minyak dan simpan dalam bekas kedap udara. 

Untuk inti
  1. Tumis bawang putih dan bawang besar..Bila garing masukkan udang kering dan garam. Tutup api.
  2. Masukkan lobak merah,sengkuang dan timun.Gaul rata. Kemudian isikan inti ke dalam pai tadi.
  3. Tabur sedikit kacang tanah keatasnya dan tuangkan sos pencicah. Makan segera.


8 ulasan:

  1. k.nor ada 2 pancing, apasal tak cakap? kalau tak boleh amik pancing k.nor ni.. pastu masa nak pulang balik tu, pandai2 ler isikan penuh hasil pancingan dgn inti2 penuh sedat dlm bekas kan.. hehe.. cantik pai tee tu.. lama tak memancing gak :)

    BalasPadam
  2. Salam..alamak, kalau nak wat ni better standby 2~3 pancing ke? Ruginya tak rembat banyak2 itu hari..Dapat 50% dalam lebih kutang RM6 gaklah satu..Pasal kedai baking tu dah nak tutup, so dia jual hampir semua barang ngan harga 50%....kite rembat satu je pancing ni...Rugi...rugi...rugi...

    BalasPadam
  3. Akak lagi la lama tak makan. Buat lagiiiiiii la lama tak. Silap haribulan, acuan pun dah kena bawak lari dek cik ti.

    BalasPadam
  4. Salam Che Iza, waaaah sedapnya pai T, terasa2 kerangupan shell dia tuuu...tp serik jugak nak membuatnya sekali lagi, boleh tahan gak cerewetnya kan...hehe.. Tp berbaloi bila masuk ke molot....sedaaappp rangup! ^_^

    BalasPadam
  5. iza..kita tak pernah buat pai tea ni lagik...belum sampai seru nak memancing...ekekek...acu pun yillek...lagi la bertambah kuat alasan tak mo buat kuih ni...hhehehe..tapi kuih ni memang sedap...ralit je duk meratah makan dia...hehhehe

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...