Selasa, 23 Ogos 2011

Mee Bandung ( Paste )

Hehehe... Kiter jangan raya dulu eh.... Ada seminggu lagi... jom kita makan menu iftar dulu......

Ni kali ke berapa ntah mee menjadi menu iftar kitaorang.... Dan kali ni buat mee bandung lak.... Hari ni tak tau nak cite apa.... sbb duk terbayang keje yg berderet-deret tu....

Mee Bandung ni antara feberet makanan En. Hubby... So biasanyer... saya akan buat paste tuk mee bandung ni... Untuk memudahkan hidup saya... biler2 hubby nak makan mee bandung... just guna paste jer.... So kali ni saya kongsi resepi paste yg biasa saya buat utk buat mee bandung...




Mee Bandung My Style

Bahan-bahan

      ~ Untuk Paste
  • *500 gm  udang geragau.. ... den guna udang geragau segar
  • *6 sb udang kering direndam
  • *6 biji bawang kecil
  • *5 ulas bawang putih
  • 7 sb lada boh
  • 1/2 mangkuk kacang tanah digoreng dan dikisar halus...
  • 3 sb gula
  • sedikit garam

      ~ Untuk Mee 
  • 5oo gm mee kuning
  • PASTE mee bandung
  • air rebusan daging
  • beberapa ekor udang
  • isi ayam dihiris kecil
  • hirisan daging
  • fish cake di potong kecil
  • sekeping tauhu digreng dan dipotong nipis
  • sawi
  • 2 biji telur
  • garam, gula n perasa
  • bawang goreng
  • daun sup n daun bawang dihiris

Cara-cara

      ~Untuk Paste
  1. Blend bahan bertanda *... Tumis lada boh hingga garing... Masukkan bahan yang sudah dikisar
  2. Tumis hingga naik bau.... masukkan sedikit air....
  3. Masukkan kacang tanah... 
  4. Masukkan gula n sedikit garam..
  5. Masak hingga garing n pecah minyak... matikan api dan sedia tuk di gunakan
  6. Biarkan sejuk... dan boleh disimpan dlm bekas kedap n masuk dlm fridge

    ~ Untuk Mee
  1. Masukkan air rebusan daging dlm kuali besar...
  2. Masukkan PASTE mee bandung yg telah dibuat tadi ... ( Saya guna separuh dari jumlah paste tadi )
  3. Reneh hingga mendidih.... Masukkan isi ayam , udang fish cake n daging.... perasakan dengan sedikit gula, garam n perasa... Adjustlah tahap pekat kuah yg kita suker... nak pekat kurangkan air or masak lama sikit.....
  4. Masukkan mee, pecahkan telur.... ( kecikkan api dapur) utk hasilkan telur yg elok....
  5. Akhir sekali masukkan tauhu n sawi...... Siap....

** Disebabkan saya nak makan tuk berbuka.... Untuk cara2 memasak step no 4 tu... Saya skipkan mee... saye celur jer mee... Asingkan dari kuah.....



9 ulasan:

  1. nak nyerr makan mee bandung.. nak juga buat before raya ni.. sedaapp je nampak tu

    BalasPadam
  2. Izahdaut..... Buat zah... tak pun buat masa raya... time tetamu datang.... Ada paste... kejap jer....


    NuAfZaN...... Hahahhaha.... Mana jumpa ni afzan oii.... Malulah pulok cheq... nge... nge... nge....

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum che'iza...
    waaah terliur tgk mee bandung tu.... sedaaapnya tgk... nasib pose.. hehehehe... x leh tenung lelama... hehhe

    BalasPadam
  4. suka mee bandung! suka beli perencah dr muar yg dah siap, kdg buat sendiri tak berapa umph! hehe..
    *Che Iza, join la mana tau rezeki kan. hehe..

    BalasPadam
  5. sedapnya iza..gerenti best nih....terus rajin nak salin resepi...hehehheeh...terima kasih atas resepi paste tuh....suka nya....moga awak sekeluarga murah rezeki...:)

    BalasPadam
  6. Assalamualaikum Iza,

    Hehehe...sedapnya mee bandung tu...nanti boleh la kak nur cuba resepi iza ni pula ya...masuk list dulu.

    Iza,lambat terkedik2 akak nk balas kunjungan..faham2 lah iza akak last minute baru nk mengukis mesti sibuk gilerr....hahah...padan muker akak...Selamat hari raya buat Iza sekeluarga,pohon ampun dan maaf jika ada terkasar bahasa atau tersilap kata dari kak nur.Jgn sedih2 ceria selalu..eh2 akak sendiri pun sedih juga teringat arwah ayah....hmmm windu sekali hanya Allah yg tau!!

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...