Memaparkan catatan dengan label sayur. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label sayur. Papar semua catatan

Khamis, 23 Jun 2011

Kerabu mangga

Adeiiii.... Den dah 5 hari layan lauk org sakit kat rumah ni... My kids boleh pulak dua org sekalii kena chicken pox.... Yang kecik ni pulak tak reti2 org kata jgn duk dekat ngan abg dan kakak... Dia buat dekk jer..... bertuah betul..... siap boleh pecahkan lagi kawan tu punyer pox... aduhhhh.. budak kecik ni... Kang berjangkit... den jugak yg susah.... huhuhu....

Leceh jugak rupanyer melayan budak kena chicken pox ni... ngalahkan orang pantang bersalin lak..... banyak lak pantang larang dia....... Memandangkan diorang yang pantang... packagelah mak ngan ayah dia pantang sekali... Hari ni hubby tak balik rumah makan.... ada org nak belanja makan dia kata.... Wahhh suker lah tu.... dapat makan sedap.... Tak per.. tak per .. nak melayan tekak ni sorang2.. den buat kerabu mangga ni hah... makan sorang2...... aman.....





Kerabu mangga my style

Bahan-bahan
  • Sebiji buah mangga (den guna pelam india) dihiris halus / sagat
  • 7 biji cili burung dihiris halus
  • 1 biji bawang merah dihiris
  • 1 batang serai dihiris halus (bahgian yg putih jer)
  • 1 sk kecil udang kerang ( dibasuh, digoreng n tumbuk kasar)
  • 1 biji limau kasturi ( ambik jusnyer saja)
  • garam n gula secukup rasa. 
Cara-cara
  1. Campurkan kesemua bahan ... siap
  2. Boleh letak kacang yang digoreng n sos ikan (nampla)... Kat rumah den tak der.....

Rabu, 3 Februari 2010

Pegaga Masak Lemak

Pernah makan pegaga tak?...... minum jus pegaga?........ Eeeeeee.... tok leh nak minum lansung... bau dia sungguh... sungguh.......?????... bak kata laki den pernah bau.... padang rumput sekolah, biler lepas kena mesin... hah.. macam tulahhhh... bau dia...., Adeiiii..... kuat tul imaginasi laki aku ni.....

Tapi kenalah jugak makan sayurkan....... Nanti anak pun tak makan gak..... So suker ker tak dlm menu setiap hari mesti ada sayur..... Tak kiralah walau pun salad (ulam) pun tak per.. tapi dlm cam rumput bau pegaga ni... Kalau masak lemak leh pulak laki den ni makan.... Memang banyak songel.....

Jumaat, 2 Januari 2009

Sayur Goreng

Apalah tuan rumah ni.... dah lah dekat sebulan rehat... tak reti2 nak sapu rumah... bila sapu asyik membebel jer... tak masak ker?... eheheheheh, masak tapi mcm main masak2 budak pandu puteri darjah 5... Seganlak nak ambik gambor..... Tapi sbb dah lama sangat tak ada n3 masakan.... leh lah eh... Kita layan makan sayur.......

Apa nak bg nama lauk ni erk?... Saya panggil sayur goreng jer.... kalau kat batu pahat.... ada letak tempe, tauhu, kentang yg dipotong kecil dan di goreng, biasanyer panggil sambal goreng... tapi ni sayur jer..... so panggil jerlah sayur goreng.... Mula2 nak masak lemak kuning kacang ni..... Tapi sebb lama noo tak masak n lupalak kat fridge tak der bahan... Tgk2... hek eleh... ada 3 batang jer kacang panjang ni... nak buat apalah.. Nasib baiklah ada kobis yg dah tinggal berapa kelopak ni.... bolehlah... campur jerlah..... janji jadi lauk....


Jumaat, 18 Julai 2008

Lemak Pucuk Rebung

Arih tu pi nat (pasar malam), stail hidup kat sini beli barang basah kat nat... Bukan takde pasar tapi nak harap pasar pauh ni apa jer yg ada..... nak pi kangar jauh tu...... Sampai nat duk terpusing2 cari lauk... Nampak lak rebung.... Org kat sini suka masak rebung ni campur ngan benda lain cam daging ker, biasanya depa akan masak kari, kurma tak pun lemak kuning...... Den ni jawo tak leh mkn lemak cam tu........ nak makan nyer pasal masaklah sendiri......

Selasa, 15 Julai 2008

Masak Lemak Nangka dgn Daun Selasih....



Bahan-Bahan

  • 500 gm nangka muda
  • 1 sb cili boh
  • *3 biji bawang merah
  • *2 ulas bawang putih
  • *1 sk udang kering
  • *1/2 inci kunyit hidup
  • *1 sb campuran ketumbar & jintan
  • daun selasih...
  • 1 cawan santan pekat...
  • sedikit gam, gula n perasa..

Cara-cara
  1. Rebus nangka hingga setengah masak... Tapis dan ketepikan....
  2. Tumis lada boh hingga garing.... Kisar bahan bertanda *...
  3. Bila lada tadi sudah garing masukkan bahan kisar, tumis hingga naik bau dan terbit minyak.
  4. Masukkan air dlm 2-3 cawan (jumlah air leh adjust)
  5. Bila mendidih masukkan nangka yg telah direbus tabi.. biarkan mereneh...
  6. Masukkan santan.. Biar hingga menddidh.. Jaga jgn sampai pecah santan..
  7. Boleh masukkan daun selasih.. garam, gula n perasa...

Ahad, 13 Julai 2008

Kerabu Pucuk Kunyit



Bahan-bahan ( 2-3 org )

* 6-7 helai daun pucuk kunyit (kalau yg masih bergulung2 tu lagi sedap)
* 1 ekor ikan kembong (70-80gm) dibakar
* 1 sk udang kering basuh dan digoreng
* 1 biji bawang merah
* 10-12 biji cili padi
* 1 batang serai
* 50 gm (2 sb) kelapa parut disangai hingga kuning
* #1 biji limau kasturi
* #sedikit garam, gula n perasa kalau suka

Cara-cara

1. Pucuk kunyit dibersihkan, hiris halus mcm nak buat bunga rampai. Masukkan dlm satu bekas. ketepikan

2. Ambil isi ikan dan tumbuk bersama semua bahan lain kecuali yg bertanda #, tumbuk kasar2 pun tak pe..

3. Masukkan bahan yg telah ditumbuk kedlm bekas berisi daun kunyit tadi. Perahkan air limau kasturi. Masukkan garam, gula n perasa. Gaul sekata n siap...... bolehlah dihidang...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...