Isnin, 17 Ogos 2009

Asam Pedas Ikan Pisang

Jgn gelak!!!!!!!... jgn gelak.....!!!!!!!!!!!... Betul tau mmg nama dia mcm ni..... Nama saintifik dia, den tak tau... tapi nilah nama dia, mak den kata.... Mak den yang kata ..... Sedap tau ikan ni... isi dia lembut n lemak sgt........

My mom jual asam pedas kalau ada ikan ni... kompem habis..... tapi kat batu pahat susah jumpa... tapi kat perlis ni, senanglah jugak nak jumpa walau tak selalu ada......




Asam Pedas My Style


Bahan-bahan
  • 1 ekor ikan pisang dlm lebih kurang 550gm 
  • 6-7 sb lada boh / lada kisar
  • 1 biji bawang merah dihiris
  • * 3 biji bawang merah
  • * 2-3 ulas bawang putih
  • * dlm 1cm halia
  • * dlm 1 cm kunyit
  • * sedikit belacan
  • 1 sk kecil pati asam jawa adabi  ( boleh guna air asam jawa biasa tu)
  • 1/2 sk halba
  • daun kesum
  • bendi (optional ni boleh gak letak terung ker tomato)
  • garam n gula secukup rasa...
  • pak aji kalau suker
Cara-cara
  1. Blend ker giling bahan bertanda * ... Tumis  dulu bawang merah yang telah dihiris
  2. Masukkan lada boh, tumis hingga garing n terbit minyak..... 
  3. Masukkan bahan yang sudah di blend.. Tumis hingga garing
  4. Masukkan air dan  halaba
  5. Masukkan pati asam jawa.
  6. Masukkan juga daun kesum.
  7. Bila kuah dah mendidih masukkan ikan... 
  8. Bila Ikan hampir masak masukkan bendi, garam n perasa...

6 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...