Rabu, 21 Januari 2009

Gajus Goreng

Dulu masa duk kat sabah... duk kat Kota kinabalu.... ibu negeri sabah.... Walaupun negeri tapi besar wooo sabah ni.. . Ingat lg masa mula2 pi sabah, Cik Hubby bawak pi tawau tapi naik belonlah baru 45 min...kalu naik keta dari kk nak ke sandakan or tawau mau 7-8 jam jugaklah... Kat tawau ni, kiranyer daerah yg ramai org islam sbb sempadan indonesia.... Nak mkn taklah rasa was2 sgt.... tak derlah besar sgt bandar tawau ni... tapi barang kat sini murah tau... Yerlah byk barang masuk dari indon sama gaklah mcm padang besar kat perlis ni... Antara barang feberet kat tawau ni gajus... Gajus mentahlahkan... Satu kilo baru RM13 jer... Tapi tak taulah laa ni berapa rege... gajus dia sedap... lemak....

Ada jiran ni org sabah.... Baru ni dia balik sabah, kirimlah dia gajus ni.... kirim 2kg... tapi dia bg sekg jer ... tapi free... tanya berapa hinggit dia tak nak ckp.... dia kata ambik jer... aduh malulah pulak, tapi ambik gaklah... org bagikan... kang nanti org ckp sombong lak... eheheheh..

Kalau takat 200-300gm... agak2nyer buat cookies kot tapi sbb 1kg... goreng jerlah... Sedap tau tak caya try buat... kalah gajus tong garden... hihihihi


Bahan- Bahan
  • 1/2kg gajus
  • 1 biji bawang putih (1 biji tau bukan 1 ulas)
  • sedikit garam kasar (agak2lah eh)

Cara-cara
  1. Tumbuk bawang putih ngan garam...
  2. perap gajus dgn bahan tumbuk tadi... perap 2 jam...
  3. Goreng dgn api sederhana... hingga kekuningan... pastikan api tidak terlalu panas sbb bawang putih cepat hangit....
  4. Pada yg tak nak goreng tu bolehlah bakar....



6 ulasan:

  1. wahhh mmg suka dgn gajus. sll klu beli yg pack ready to ngap tu mahal.sebelum ni ada nampak org sabah jual gajus kat depan pintu masuk mesin atm sampai rm10 tp x tanye pulak bape gram.tp nampak lebih kurang dlm 250g je tu...mahainye.....

    BalasPadam
  2. ngapp...ngapp..ngapp... bestnyer...

    BalasPadam
  3. che iza...

    pembetulan kat resipi tu.. 1 biji = 1 labu ?? ulas/biji= -+ ye x? ehehhehe..


    pape pon.. bak semangkukkkkkk... :P

    BalasPadam
  4. Mahal tu... dah jadi 40 hinggitlah sekilo kalau macam tu fiza....

    BalasPadam
  5. Aymy mehlah ada lg ni.....

    kak masz.... hehehheeh... saya salah lah tu.... bab penjodoh bilangan ni mmg faillah kak... Selama ni setahu saya labu hanya tuk bawang besar tak pun buah labu.... ekekekekek

    BalasPadam
  6. salam...saya ni baru jer surf laman ni.. tingin nak tau cara wat gajus goreng..aa...kalau goreng kena guna minyak gak ker? banyak mana minyaknya? sorilah tanya soalan cam gini, tak pernah wat..baru first time nak try...-ju-

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...