Jumaat, 9 Januari 2009

Ayam Tumis Lemak Ketumbar

Asyik2 ayam.... Ayam asyik2 jer.... Dolu2 masa kecik2, ayam ni macam eklusif... bukan selalu dpt makan ayam ni... Sebab tu bila ayam tu goreng buh kunyit jer pun dah sedap dah ..... Tapi la ni.... Asyik makan ayam jer.... Ikan lak mahal... Dah tu tak banyak ikan lak bila pi nat kat perlis ni..... Nak pi Pasar kat kangar... jauh you... leh dapat ikan sekilo......

Tak tahu nak masak apa.... Tiba2 terasa macam nak makan lontong darat... Alaaa... malasnyer nak buat nasi impit... tak perlah masak ayam tumis lemak ketumbarlah.... makan ngan nasi pun best.... Ingat dolu2 mak guna ikan ayam (sejenis ikan ni tau) masak lauk ni....



Bahan-Bahan
  • 1/2 kg ayam
  • 3 sb lada boh
  • *2-3 biji bawang merah
  • *2 ulas bawang putih
  • *1 cm kunyit
  • *1 inci halia
  • *beberapa hiris lengkuas
  • *2 batang serai
  • *1 sb ketumbar
  • *1 sk jintan manis
  • *1 sk jintan putih
  • 1 cwn santan pekat
  • 2 cwn air
  • garam, gula n perasa
Cara-cara
  1. potong ayam kecil, basuh dan ketepikan
  2. Kisar bahan bertanda *, Tumis bahan kiasar. Jagan bayak sgt minyak eh... Tumis hingga garing n naik bau....
  3. Masukkan lada boh. Tumis hingga garing...
  4. Masukkan air... Bila mendidih masukkan ayam.
  5. Bila ayam hampir masak masukkan santan pekat...
  6. Perasakan dgn garam, gula n perasa or pati ayam ( kalau suker)
  7. Ikut sukerlah nak pekat macam mana kuahnyer ikut selera....



3 ulasan:

  1. kak umah dah seminggu mkn ikannnnn jek.. sekali tgk ayam.. meluap2 kecurnya.....

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...