Ahad, 14 September 2008

Kuih Lopes

Lamanyer tak mkn kuih ni.... Cik hubby pun selalu duk bagi hint2 nak mkn lopes tp nak mkn yg bungkus daun pisang..... Alaaaaaaahai..... mana nak cari lopes yg bungkus daun pisang kat sini....

Biasanyer kat sini, lopesnyer dimasak... ditekan padat2 dan ti potong ikut bentuk tertentu .... biasanyer bulatlah.... Tak tahulah... pernah beli dia lembut n tak berapa padat.... rasanyer pun lain... So nak mkn punyer pasal buatlah sendiri....



Bahan-bahan
  • 250 gm beras pulut (boleh dpt dlm 10-12kpg)
  • 1/2 sk kapur
  • kelapa parut
  • sedikit garam
  • daun pisang
*Utk air gula*
  • 1 buku gula melaka
  • 100 gram gula merah
  • sehelai daun panada

Cara-cara
  1. Rendam pulut dgn air kapur selama 2-3 jam (saya rendam 1 jam jer). Toskan beras pulut yg telah direndam.
  2. *Utk air gula* masak gula melaka dan gula merah, masukkan daun pandan yg disimpul. Masak sehingga pekat. Biarkan air gula sejuk.
  3. Siat/potong daun pisang selebar 3 inci.... Ikut sukelah lagi lebar, lagi besar kuih lopes yg akan kita dapat.
  4. Layurkan daun pisang..... Sbb saya tak rajin, saya celur jer sikit ngan air panas....
  5. Buat bentuk segitiga pada hujung daun pisang dan masukkan beras pulut (dlm 2 sb) dan bungkus.... Buat 2-3 kpg dan ikat ( saya ikat pakai getah gelang jer)... Buatlah hingga habis. Pastikan bungkus pulut padat2... kalau tak pulut akan terkeluar atau pecah.....
  6. Rebus kuih yg dibungkus selama 2 jam.... Lagi lama lagi baik.... kueh yg terhasil lebih cantik dan tahan lebih lama....
  7. Bila siap rebus..... toskan kuih lopes dan biarkan sejuk......
  8. Dah sejuk buang ler daun pisang tu.... balut ngan kelapa parut yg telah di gaul dgn sedikit garam.... makan dgn air gula.....

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...