Jumaat, 13 November 2009

Ayam Percik....

Nasib baiklah duk kat perlis kalau kat batu pahat ni den beli jor... Tak der maknernyer nak ngotorkan oven den (sbb den bakar pakai oven).... Buat ngabiskan soda bicarbonat (selalu den guna buat bersihkan oven... ehehehh) den ajo......

Tiap kali kalau balik kg... kat batu pahatlah......, mesti beli kat pasar malam.. lagi best sbb dia kepit ngan buluh bakar atas bara..... baru singgit jer tau... My kids memang suker sgt.... Samalah ngan cik hubby... Tak mkn nasi pun tak per... Lepas kenyang tersandar.. tak sampai sejam kang dah lapar balik... Adeiiii... ada jer sebab nak mkn banyakkan......



Bahan-bahan
  1. 1 ekor ayam
  2. 1 sb serbuk cili ( tak suker tak yah letak)
  3. *4-5 bawang putih
  4. *1 inci kuniyt
  5. *lengkuas (sebesar ibu jari)
  6. *3 batang serai
  7. *2 sb ketumbar
  8. *1 sk jintan putih
  9. *1 sb jintan manis
  10. 2 sb gula
  11. 2 sb madu
  12. sedikt garam
Cara-cara
  • Ayam dipotong kecik.. Saya potong 12.. senang n cepat masak. Bersihkan n toskan air..
  • Kisar semua bahan bertanda *. Gaulkan bahan kisar dgn ayam.. Masukkan juga sebuk cili, gula, madu n garam... Perap ayam... Org kata lagi lame lagi sedap.. tp saya perap 1/2 jam jer ehehheheh... Kang ada yg tak mkn tghhari lak.....
  • Bakar ayam hingga masak... Tentulah sedap kalau dpt bakar terus atas bara tapi saya bakar guna oven jer....

3 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...