Khamis, 30 Jun 2011

Badak Berendam

Nak buat kuih koci sebenarnyer.... Tapi daun pisang tak der...



Sedap pulak liat-liat........

Thanks Kak Mimi

Hehehehhe..... Akak terima kasih banyak2 atas segala susah payah tolong post n bagi parcel ni nooo....



"Anak itik berenang-renang.....
Anak puyuh turun berlari.....
Budi baik akak akan kukenang...
Tulus Ikhlas dari sanubari....."



Rabu, 29 Jun 2011

Lo Han Kuo Tea

Dah 2, 3hari cuaca tak derlah terik sangat... tapi biler mlm terasa bahang.... Dah habis laju dah pusing kipas tapi mcm sepoi2 bahasa jer terasa... Biasa kalau hari panas2 mcm ni.... Tekak pun kekadang rasa perit... Time nilah teringat nak minum air cincaulah... jus kundurlah atau apa yg boleh sejukkan bdn... Tetiba teringat lak air cekong... Nak buat mls... terus teringat nak minum teh lo han kuo ni... Bagus ni tau utk sejukkan badan ... hilangkan perit tekak n  legakan batuk...  Ada yg kata baik tuk orang kencing manis....

Buah ni biler direbus mengeluarkan rasa manis yg semulajadi.... Air teh ni lebih bersifat untuk kesihatanlah... tapi rasa dia nice... trust me.... 


Lo Han Kuo Tea

Bahan-bahan
  • 1/2 biji buah lo han kuo dipecah
  • sehelai daun pandan
  • lebih kurang 2 liter air
  • sedikit gula batu ( utk menambahkan manis kalau tak suker tawar )
Cara-cara
  1. Rebus semua bahan hingga mereneh...
  2. Sedia utk diminum... tapi kena tapis dulu...

Akan disusuli dgn lebih  byk resepi dgn buah lo han kuo ni....insyallah...


Lo Han Kuo

Ada yang sebut lo han guo.... Sejenis buahan kering.... lebih bersifat sebagai herba... mempunyai rasa manis asli ...



Nak tahu rupa dia kat dalam....... Cenggini.....


Untuk apa tunggu................................ dan yang lebih penting... my favorite
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...