Jumaat, 12 Ogos 2011

Mee Racun



Semlm merupakan hari paling haru... dlm 11 hari berpuasa..... Awal lagi dah siap dah buat inti popia.. bahan-bahan nak masak semua dah siap... Ingatkan pukul 7 baru nak goreng popia tu..... Kang sekali sambil boleh prepare mee... Yerlah kan sedapkan makan panas2...  Entah apa pesen semlm dah pukul 6.30... boleh ngengada lak pi angkat kainlah.... siap lipat lagi... 

Releks lagi.. sambil dgr radio Melaka fm... kang senang nak dengar azan... sbb seluruh negeri melaka berbuka serentak..... Radio melaka fm ni selalunyer dlm pukul 7.. dia dah start dah kuar iklan2 buffet ramadhan lah... prima modalah.. kedai perabutlah... dan memacamlah lagi iklan raya... Tapi semlm dari pukul 6 lebih masa bukak radio dgr tazkirah.... ingat belumlah lg pukul 7... Sekali En.suami duk marah efund suruh mandi.. sbb dah pukul 7.18 mlm... Hahhhhhh lagi.... 6 minit nak berbuka.... Apa pun tak siap lagi.... popia tak bergoreng... Air tak buat lagi... mee tak celur lagi..... adeiiii haru tulll..... Ingat nak buat sirap ala2 Kak Nor... Tak der mananyer...sirap jer... sirap kantin sekolah... terpaksalah en. hubby yg letak ais n tuang kat gelas...

Allahhu Akbar.... Allahhu Akbar..... " Hahhhh dah buka dah buka ".... hubby panggil nana n efund... terkebil2 muka budak 2 org tu... Kat atas meja ada air sirap jer ngan kurma..... Efund tanya.. " buka ni jer ker ayah "... dengan senyum2 sinis.... Hubby kata kat kids... Haahhh... " hari ni kita makan kurma ngan air sirap jerlah kan ibu... " nge... nge... nge.... Pukul 7.30 mlm barulah siap popia n mee..... Tak tau kabor.... Dah mcm gaban dah den buat keje......




Mee Racun ( dah pernah post sebelum ni.... copy balik  hehehe)

Bahan-bahan
  • 600 g mee kuning 
  • 1/2 kg tulang kambing
  • 1/2 inci hali ditumbuk
  • beberapa ekor udang ( optional )
  • 2-3 ulas bawang putih dikisar
  • 4 sb lada boh
  • 5 sb sos tomato ( up lagi jadi 6 sb )
  • 4 sb sos cili ( pun sama up jadi 5sb )
  • 1 sb gula
  • 1 kiub ayam ( guna kiub daging )
  • 2 kelopak kobis ( nak letak sawi pun boleh)
  • sebiji tomato ( dipotong baji )
  • sedikit garam
  • sedikit serbuk lada sulah ( ganti dgn biji lada sulah tumbuk sekali dgn halia )
Cara-cara
  1. Rebus tulang kambing dengan halia hingga empuk.
  2. Dalam kuali, tumis bahan kisar hingga kekuningan n naik bau.
  3. Masukkan lada boh, tumis hingga garing.
  4. Masukkan air rebusan tulang kambing, masukkan sos tomato n sos cili biar mendidih
  5. Masukkan udang, tulang kambing, gula, garam secukup rasa, kiub daging. Masak hingga kuah agak pekat masukkan kobis n tomato. ( Tak sempat nak masak kuah lelama... sbb tu upkan sos tomato n cili nak bg pekat )
  6. Masukkan mee.. Tapi den celur jer mee... Kuah tuang kemudian...
  7. Boleh letak telur kalu suker.... Den tak letak... dah byk dah kalori.... heheheh...
  8. Sedia di hidang... Taburkan daun bawang n bawang goreng

* Mee Racun ni sangat2 popular kat Batu Pahat... Memang susah nak jumpa kat tempat lain.. sama mcm nasi baryani..... menu istimewa kat Batu Pahat...biler sebut jer... org akan ingat Batu pahat... Begitulah juga macam Mee Bandung Muar... yg terbaik dari muar...  Kita boleh makan mee racun yg best kat beberapa lokasi kat Batu Pahat... Sebagai origin batu pahat... n blogger... Saya sangat ikhlas bg resepi ni... Malah saya perincikan resepi dgn volume yg sesuai utuk kita cuba dan masak sendiri... Supaya orang lain juga boleh mencuba.. dan merasai sendiri rasa  mee racun.... Tapi sedih bila ada yg tiru bulat2... mengaku pulak resepi sendiri.... Tak salah rasanyer kalau diletakkan link... atau sekurang-kurangnyer dinyatakan siapa tuan punyer resepi.... Semoga menjadi peringatan... untuk diri saya juga....tak kira resepi apa or dari siapa sekalipun......

Khamis, 11 Ogos 2011

Roti John


Kat rumah ni ada 5 org penghuni.... Dan 4 darinyer berpuasa.... yorlah takkan nak suruh si dak Danish yg umur 2 tahun tu puasa lak... Kesian anak dara den kena paksa puasa... Tiap kali dia balik pra sekolah...  Mak dia yang sedikit kejam ni, akan mintak bungkusan makanan yg cikgu dia bg.... hehehehe....  Bukan apa.. ank dara den ni agak kurang teguh imannyer biler tgk makanan tak mcm abg dia yg kalau adik dia mkn depan muka pun dia steady jer..... alasannyer " saya dah niat puasa kerana ALLAH, saya tak lapar "..... sejuk perut den......

Biler kita ada anak kecik yg berpuasa... Menu selalunyer tertumpu atas selera budak2... Kesian pulak kalau semua nak ikut tekak emak dia jer.... Masih dgn menu iftar hari ke 10 semalam.... Takkanlah makan ketupat goreng jer kan.... Walaupun budak n bapak budak suker, rasa cam tak kenyang jer diorang makan... So utk side kick ketupat goreng tu kat atas meja..... roti john.... simple.... kan.. kan....



Roti John

Bahan-Bahan
  • 2 batang roti ( agak panjang panjang tau roti yg den guna semalam )
  • 4 biji telur ( semalam guna telur gred b )
  • sedikit daging cincang ( tapi semalam dah buat ketupat goreng, guna sekeping dgg burger )
  • 1/ 2 biji bawang besar dipotong dadu
  • 1 sudu kecil lada boh
  • 1 sk serbuk pati ayam
  • daun bawang n daun sup yg dihiris halus
  • sedikit garam
Cara-cara
  1. Hancurkan daging burger.
  2. Campurkan semua bahan kecuali rotilah kan...
  3. Panaskan non stick pan.... letak minyak sikit... sikit jer ratakan.... tuang campuran telur atas kuali... ratakan mcam buat ala2 telur dadar... 
  4. Telangkupkan roti yg tlh dibelah tgh keatas telur.
  5. Masak ler sampai telur masak...
  6. Den letak hirisan timun, sos cili n mayonis kat dlm roti yg dah siap tu....




Ketupat Goreng



Assalammualaikum, 

Salam sejahtera.... Masuk hari ni.... alhamdulillah kalau sampai.... 11 hari sudah,  kita umat islam berpuasa...  Kat rumah den berbuka makan biasa-biasa tak der yg spesel... Dan selepas 10 hari....... baru seru sampai.... hehehehe....

2 hari lepas berbuka dgn soto..... Ntah apa ker pesen, sebungkus den rebus ketupat mini segera.... Side kick semua habis.... tinggal ketupat ada tinggal lagi 8 ketui.... Simpan dalam fridge... kononnyer kalau rajin nak buat kuah sup lagi.... Tak der mananyer rajin... Kesian lak tgk ketupat tu tido lelama kat dalam fridge... Plan semalam nak buat spicy crisp noodle.... Lecehlah... tak rajin... Penyudahnyer buatlah ketupat segera... nge... nge... nge... Yang pasti semua makan....  Sebab kat rumah ni... kalau den masak tak ada yg makan... startlah mulut ni mengomel tak memasal..



Ketupat Goreng my style

Bahan-bahan
  • 8 biji ketupat mini
  • * 2- 3 biji bawang merah
  • * 1 ulas bawang putih
  • * 1 sudu besar ikan bilis yg telah direndam
  • * 7-8 biji cili padi
  • 1 sb lada boh
  • lebih kurang 1/2 cawan daging cincang ( tak taulah napaer... tapi saya cukup suker letak dgg cincang tiap kali goreng ketupat )
  • 1 batang kacang panjang dipotong kecil
  • 1/4 batang lobak merah didadu kecil
  • 1 sudu kecil kicap pekat
  • garam n perasa
  • sebiji telur
  • daun bawang n daun sup dihiris halus ( satu lagi benda yg saya suker gaul sekali dlm ketupat goreng ni )
Cara-cara
  1. Potong kecil ketupat n ketepikan ( saya suker potong kecil jadi 16-18 sebiji ketupat tu )
  2. Tumbuk halus bahan bertanda *.. Tumis bahan tumbuk hingga naik bau
  3. Masukkan lada boh... tumis hingga garing n terbit minyak
  4. Masukkan daging cincang.. tumis lagi... letak sikit air n kicap pekat
  5. Letak kacang panjang, lobak merah, buh sekali garam n perasa kalau suker
  6. Masukkan ketupat yg telah di potong kecil tadi.... Gaul rata
  7. Pecahkan telur... Last sekali saya akan masukkan separuh hirisan daun bawang n daun sup... separuh lagi simpan tuk garnish...
  8. Gaul rata n siap....

Isnin, 1 Ogos 2011

Salam Ramadhan n Cuti Sakit


Assalam

Selamat menyambut ramadhan al-mubarak... Semoga sama-sama kita dapat menghayati keindahan bulan yg mulia dan suci ini....  Dipohon agar dikurniakan segala kesihatan dan kekuatan supaya kita dapat melakukan ibadah kepadaNya.... Semoga sama-sama kita mendapat berkat dan rahmat dari ALLAH S.W.T....

Tuan rumah cuti untuk beberapa hari... Masih dalam proses recovery..... Semalam lepas dak Danish Doktor discharged keluar dari ward... Terus balik rumah MIL... Dia pun masih lembik lagi... duk terlepek jer.... Tapi syukur sangat yang Danish semakin pulih...  Dan tak perlulah ibu si danish menyambut ramadhan di hospital.... sebab ibu dia pun dah demam.... Tak daya lagi dah ni.... Ditambah lagi si nana pulak tak sehat jugak.....  Untuk beberapa hari ni duk rumah PIL.... so tuan rumah ambik cuti sakit no.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...