Akhirnyer... dapat gak nak sapu rumah ni..... Rindunyer nak main taip2 kat keyboard ni.... Nasib baiklah acc blog ni hidup lagi... Ngeri gak, kalau tak memasal kena block pulak blog ni... Adeiiii.... tak der rumah laeiiilah den..... Kompem tak derlah nak buat rumah baru.... sebab rajin pun cuma ada 30% jer.... So sbb rajin cuma ada 30% jer.... Kita makan mee jerlah eh....
Jgn tanyer ada lagi ker tak?... Yg pasti tak der.. Elekk.... Dan den pun tak hingat biler den buat ni.... Tp baru gaklah buat..... hehehe.... Masak? boleh... Hidang? bolehlah... Ambik gambar?... eee... lecehnyer.. Nak edit gambar... arghhh.... malasnyer... So inilah jdnyer.... Tak update blog...
WORLD CUP.............. Semua sibuk layan bola.... Yang tak kaki bola pun layan gak.... Termasuklah den nihah.... Dlm layan tgk bola suker lak dgr official song tuk world cup ni.... Tapi bukan yg waka waka by shakira, lagu wavin flag... by K'naan... first time dgr dlm comersial coke terus suker.. lagu yg world cup ni lyric dia dah ubah dari lyric asal... sesuailah dgn spirit world cup... Tp lyric asal dia lebih inspiration, spirit n soul... Lagu ni jugak didekasi tuk Haiti dari canadian artist.... rasanyer lagu ni can relate to anyone... Jgn dgr jer.... hayati semangatnyer.....
Kat utara ni...Cuacanyer, punyerlah panas terik..... hari2 yg panas ni, dapat lak mkn benda sejuk2 .... nyamanyer rasa............ Disebab rumah bukan sblh rumah Kak Nor (rumah dia byk puding..... bestnyer)... So kenalah buat sendiri.....
Bahan-bahan :
bahagian hijau
1/2 cawan tepung beras
6 cawan air sejuk
5-6 helai daun pandan
sedikit kapurm (sikit jer)
Bahagian putih
2 cawan santan
2 sudu makan tepung beras
secubit garam
Air gula melaka.....
Cara- cara
Bahagian hijau
Blend air dgn daun pantan.. Tapis dan ambil patinyer..
Campurkan pati air pandan dgn tepung beras n kapur.. Kacau rata... Masak diatas api kecil hingga pekat.. Angkat dan tuang ke dalam bekas...
Bahagian putih
Bancuh santan bersama tepung beras dan garam, kacau di atas api sederhana sehingga agak likat. **Biasanyer saya suker lompat tikam yg bhgn putihnyer lembut... dia alaa cream yg pekat cam tulah... Tp utk resepi ni.. bhgn putih ni agak pekat tp tak keras tau... cukup tuk blh letak air gula tu... air gula tu elok jer kat atas..... Paham tak?... Ermm... mcm tulah buat2lah paham eh.... hehehehh
Angkat dan tuang dlm bekas berisi lapisan hijau...
Dihidang bersama dgn air gula melaka....
Lagi satu.. saya tak suker letak pulut yg kaler merah tu... So ganti ngan buah naga..... hihihi....
Nasi Ayam Khao Mok Thai
-
Assalamualaikum semua..pekabo? Lama kita tak bersiaran ye..ok kali ni baru
berkesempatan memasak menu istimewa Nasi Khao Mok Ayam Thai sempena besday
K...
Pinggan
-
Ada kat cb.
Sebenarnya ada dua pinggan di sini. Tapi saya sengaja tak tindan.. Biasa
buat macam ni.. Sebab saya rasa bawahnya tak kotor, 😄. Sayang kalau...
HAJI GUNA KERUSI RODA ELEKTRIK/ELECTRIC WHEELCHAIR
-
Assalammualaikum semua
Cepat sungguh masa berlalu. Baru rasanya kami berdua ke sana pada tahun
lepas.
Tak lama lagi akan tiba pula musim haji tahun 2025...
Shabu-shabu / Nabe | Hotpot | 火锅
-
We are having shabu-shabu or nabe (nabe literally mean pot) dinner like
four times in a week in winter. Shabu-shabu is served with thin slices of
meat or f...
Uzurnya Mereka...
-
EMAK DAN ABAH MENTUA
Kedua-duanya dah uzur.
Emak masih terbaring je. Hanya duduk waktu solat sahaja. Begitupun,
penglihatan, pendengaran dan ingatan...
Dari Blog Ke Telegram
-
Hasrat di hati untuk kembali aktif berblog, tak kesampaian nampak gayanya.
Bukan bererti saya berhenti menulis, cuma bertukar *platform *sahaja.
Sekara...
Dealer mobil Houston baru
-
Jerawat sudah tentu akan mengurangi rasa kepercayaan diri. Namun tak hanya
itu saja, masih banyak permasalahan wajah lainnya yang dapat menghilangkan
rasa ...
Kek Lapis Pandan Cadbury
-
It has been quite a while not showing off my Kek Lapis (Sarawak Layered
Cake)... Today I just baked one... which am preparing for our family away
day th...
PENGAT KELADI MUDAH DAN SEDAP
-
Kita Terus kepada resepi ya. Ini cara akak masak. Ada setengah orang mereka
rebus dulu keladi siap-siap dan ketepi. Tapi akak lebur ja semua. Mudah
gitu. ...
~ Ulang tahun ke-8
-
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera ...
Agak lama tidak bersiaran di sini.. Terasa rindu sangat dengan semua
orang... Alangkah meriahnya suasana bloggin...
Puding Soya bersama Markisa dan Buah Naga
-
Assalammualaikum dan Salam Sejahtera...
Minggu lepas saya beli buah markisa, biasanya agak masam tapi kali ini
manis pulak. Dah la beli sampai 7 biji, k...
Ayam Goreng Kari
-
Haa.. Kebetulan hari ni masak ni pagi tadi. Mula mak nak buat ayam masak
merah, tapi saya takde rasa nak makan pulak. Pastu cakap dengan mak, wat
ayam ni...
apa bekalan akhirat kita....
-
kadang² aku berkesempatan juga mengikuti rancangan seperti dalam gambo
nih......
kita memang patut kerap dengar @ hadir kuliah @ mengingati kematian....ag...
Gunung Raya, Langkawi
-
Assalamualaikum...
Tergerak pulak hati nak kongsi2 kenangan, salah satu destinasi kami semasa
holiday singkat ke Langkawi kelmarin - 11.5.2017 (Khamis) - 1...
KUIH BAKAR HAJAH ZAINAB -HARGA DAN PESANAN
-
kuih bakar hjh zainab boleh ditempah di talian 0133550384
harga sekeping adalah RM5.00 sahaja.
kuih tradisional ini diperbuat dari bahan bahan yang se...
Homemade Cream Of Mushrooms
-
Geram pulak bila nampak swiss black & white mushrooms ni kat rak2
supermarket..nampak fresh gitu..ada offer lagi..itu yang terus teringin nak
buat cream ...
SLICE CHEDDAR CHEESE CAKE
-
Teringin nak makan Cheese Cake. Tapi bila check dalam peti ais.. cream
cheese pulak tak de.. nak keluar membeli cream cheese memang tidak la kan..
sem...
Salam Maal Hijrah
-
Salam buat semua ☺
Alhamdullilah kiter bertemu kembali di tahun baru calendar Islam
Bersarapan dgn pisang tanduk yg sempat dibeli semasa merempit di kluang...
Oh! What a beautiful .. beautiful of Love!
-
Bismillahirahmanirahim
Saya : Embah, jumla ikut iza balik Penang.
Embah : Arwah embah lanang pesan.. Mus, nanti dia tak da, Mus duk sini ,
rumah ni denga...
Salam aidilfitri 2015
-
Assalamualaikum..
Haaachuuw!
Punya banyak debuuu..blog sapaaa la ni..
Hari ni dah Ahad...02.08.2015 tak semena2 saya update blog...sapa laa yg
bising2 H...
Ayam Pandan
-
Assalamualaikum....
Bersawang2 dah rumah....Lama betul tak update...
Sebb lama dah tak berblog...Tak tahu nak bercerita apa...apa2 pun kita
layan jeelah d...
Musim
-
Assalamualaikum wbt,
Kehidupan yg banyak merubah kehidupan saya. Menjadi saksi kepada semua
kehebatan Allah❤️❤️ Setiap kejadian ada pengajaran yg Allah bg ...
Idaho Potato Production
-
A 37-pound Kamloops trout has been nicknamed Gem State. From the idaho
potato production until the idaho potato production in the idaho potato
production...
Suamiku Cap Ayam
-
Assalammualaikum.
Saya sedang mencari pelakon
kerana saya sedang merangka skrip Drama:
"Suamiku Cap Ayam"
Cerita "best" yang saya pasti meletup.
Cerita ...
TART NENAS
-
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera..
Lainkali kecilkan saiz inti tu.. supaya tart awak comel lote.. hihihi..
Terima Kasih Ady Greatsword Empire Kitch...
VICTORIA SANDWICH CAKE
-
ASSALAMUALAIKUM...
Dah 2 minggu cuba nak mengapdet, tp masa sgt tak mengizinkan.. Pg ni,
dicelah2 masa yg suntuk dan padat, cuba jugak nak masukkan entri ...
Blueberry Cheese Tart
-
Salam semua,
Blueberry Cheese Tart !!!
Selamat petang, nak share resepi blueberry cheese tart hari ni. Resepi ni
buat waktu cuti hari ahad hari tu. Memuhi...
We've moved!
-
Kami sudah berpindah(new blog, new genre...)....sila lawati...
http://jalanjalanpusingpusing.blogspot.com
:)
Selamat Hari Raya Aidilfitri
Maaf Zahir &...
TAK TAHU NAK MULA DARI MANA....
-
Salam,
Apa yg aku nak coretkan kat sini...Setelah bertahun meninggalkan blog yg
tak seberapa ni...Semakin hari semakin lemau diri ini...Setiap kali cuba
n...
Gulai Ikan Merah Aroma Ketumbar Ibu Mertuaku
-
Assalammualaikum WBT dan selamat tengahari semua, Alhamdulillah hari ni
baru ade masa nak taip resepi gulai ikan merah style ibu mertuaku ini, bila
perta...
Happy 11th Anniversary!!
-
Teluk intan - 04.05.2014 Untuk kami berdua. Alhamdulillah masuk tahun ke 11
sudah. 14.05.2003 - 14.05.2014. Semoga terus mendapat keberkatan di dunia
dan...
My last post
-
I’ve tried but to no avail….
I thought that I could find my blogging mojo back by hibernating for a few
months and a few weeks….
I’ve searched high and ...
Buah hati penyejuk jiwa saya...
-
Testttttt2...
Amboiii.... lamanya tak bersiaran... oct 2010 ~ jan 2014... hooo3
Hilang dah skil2 berblog rasanya....
Anak-anak pun dah besaq2... harap2 ad...
Che Pa
-
Alhamdulillah kembali bersiaran......
Agak lama juga menyepikan diri...... sibuk sangat kah? tak sempat ke? Entah
la..... rasanyer tak la sesibuk mana pun.....
T.H.I.N C.R.U.S.T P.I.Z.Z.A
-
Assalamualaikum,lebihan dari inti sardin roll tu cikmi buat pizza,kat rumah
ni kalau beli pizza suka yang Domimos dari PH ,tapi jarangggg sangat beli
.Pemi...
LAKSAM
-
ASSALAMUALAIKUM...
Ni la hidangan Pantai Timur yg menjadi fav kami seisi keluarga selain nasi
kerabu & Nasi Dagang..
Nampak mcm susah nak buat tapi bila dh...
Russian Black & White Chocolate Cake
-
Assalamualaikum dan selamat sejahtera... ini adalah kek yang menjadi idaman
dan angan-angan aku ingin mencuba. alhamdulillah terlaksana juga akhirnya.
n...
Graduation kakak
-
Alhamdullillah last week 15/5 anak k.yati yg sulung Fatin Aqilah dh pun
graduate .. selesai satu bab .. graduate dlm Diploma in Accountancy ..
alhamdulli...
kelas 11 mei
-
as salam
kelas demo kek kontinental
red velvet, carrot walnut & snowy cheese cake
pada : 11hb Mei
masa : 10.30am
fee : RM180
... add: tmn harmoni 2..no 25,...
Kek Marie Koko
-
Dah lamaaaaaaaaaaaaaaaaaaa teringin nak buat kek batik ni tapi tak tahu nak
buat ikut resipi mana. Bila nampak Kakak Kembar Secubit Garam syorkan
resipi ni...
Kek Coklat Keju Kukus
-
Wahhh! Dah agak lama tak mengukus kek. Rindu pulak nak makan. Projek
mengukus ni pulak asyik tertangguh2 disebabkan kesuntukan masa dan
jugaaa...heheh.....
-
Durian crepes! fuh! ni antara produk yg paling top dlm musim2 durian ni.1
day aku kena wat 50set.mean dlm 300pcs! sure ada yg ckp..alaaa..takat
300pcs je p...
assalamualaikum....
-
salam bersiaran kembali ....wah lamanya ieta biaq blog ni terbengkalai
no.....bukan pa sejak berjinak2 dengan muka buku....terus hilang moood dh
kt blog ni...
Selamat Hari Raya Aidil Fitri
-
Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuhSelamat Hari Raya Aidil Fitri
Maaf Zahir dan Batin.minta maaf banyak2 sebab entry lewat. sibuk
maaaaa...tiba2 ter...
Seri Kaya Pandan...
-
Assalamualaikum...
Kembali bersiaran... Winter sudah menjelma lagi... Pejam celik, pejam celik
sudah setahun masa berlalu setelah melahirkan si kecil Iman i...
Lifes...
-
Dis week will be the final week for our maid to be around, starting next
week, I'll be maid-less, t4 I have to send both Zulfan n Zafran to nursery,
eventh...
kari ikan jenahak dan sambal tumis sotong
-
hari ni masak kari ikan jenahak san sambal tumis sotong untuk lunch...
resepi rasanya dah ada sebelum2 ni...malas pulak nak menaip hari
ni...ermmm aci ...
Kuih Siput
-
Assalammualaikum semua... ada x yg carik2 mana pegi bdak ana ni kan, nk
kata dlm mode raya, dh nak masok raya deepavali ngn raya haji x kan masih
mode raya...
-
UPDATE !!!!!!!!!!!
Assalamualaikum...
selamat berpuasa buat semua dan selamat menyambut aidilfitri yang bakal
menjelma tidak lama lagi.
bertemu kembali set...
Pizza Gardenia
-
Teringin nak makan pizza, tapi virus M datang menyerang, sebenarnya tak
kuasa nak keluarkan breadmaker dalam stor tu, nak uli dengan tangan ni
lagiiiiiiil...
15 tahun yang lalu
Rindu..bukan x rindu..tp x mampu
-
Selamat tahun baru utk semua kengkawan.... jom teman jamu mkn sosej roll
dan triffle nih..... resepi? tak payah le..senang benor ni...
Kuih Tiram aka Lidah Buaya
-
Assalamualaikum w.b.k, dan salam sejahtera buat semua. Kudapan diptg hari,
sesuai juga utk juadah dihari raya dan x raya..kih..kih.. macam2 org
panggil ku...
salam ramadhan al mubarak
-
salam ramadhan al mubarak :-) lama tak update kat FP ni,sibuk sikit la
bulan puasa nih & susah sikit la kita nak masuk FP,kita pun tak tau
kenapa,tetapi se...
Rumah Baru
-
Adeih dah berkurun aku tak ngemas umah ni. Malas sungguh. Memandangkan
myresipi.com dah berkubur. Terpaksalah aku cari semula semua resepi yg
telah aku tr...
MY DAY (17/04/2010)
-
ASSALAMMUALAIKUM.....
waaaaaaaaaaaaaaa... lamanya x bersiaran kat sini kan? ish3x.. bersawang,
berhabuk.. mcm ada yg nk reput dah umah ni ha! :P Maap ler b...
Petola Ular Goreng
-
Hai kengkawan.. apa khabar? masak apa hari ni? hopefully semua sihat &
sentiasa diberkati tuhan.. aminn
Hari ni Ida nk tayang sayur petola ular goreng......
Pindah Rumah Baru
-
Assalamualaikum & salam sejahtera kawan-kawan, Kami buat renovation cikit
kat Blogresipi. Perbesar dapur cikit, tambah-tambah kabinet. heheh…
semua-semua m...
Chop Chips Cookies
-
Bila tiba musim perayaan sekut chop chips mmg femes.gi mana2 umah kakak
semua tayang sekut chop chips. memandangkan resepi chop chips yg slalu buat
tue da ...
kini kembali bersiarannnnnnnn......
-
Bismillahirahmanirahim....... haaa lama ye kakyu menyelam.... tak timbul2
... ni baru le timbul.... maklum le... bila si debab ni menyelam mmg nye
susah na...
anis dh pindah rumah...
-
harap maklum...anis skang dh pindah rmh....marilah kita same2 boikot brngan
israel yg durjana nih...!!! http://annyssza.blogspot.com
Hari Jadinya IsmitUlamRaja...
-
hehe....15min sebelum berkumandangnya azan maghrib & dengan kelam-kabutnya,
bersememehlah si kerim mentega diteplo'in di atas kek itieww...
Selamat Hari ...
NO TITLE
-
Assalamualaikum ....... terima kasih kepada pengunjung2 fp dila dan juga
buat semua teman2 cyber yang kukenali sekelian. fp dila terpaksa
"direhatkan" seke...
Colmar Tropicale Bukit Tinggi
-
Rasa tenang sangat bila dapat bercuti di tempat tinggi seperti kat bukit
tinggi ni...Tapi now kat bukit tinggi selalu sangat jadi gempa....ishk rasa
takut...
Nak ucap time kasih sangat kat kawan2 yg still dtg sini.. walau dah berkurun tuan rumah tak bersihkan rumah.... Thanx jugak tuk kawan2 baru... either baru kenal atau baru singgah rumah ni.... Amatlah berbesar hati bila ada yg sudi add n link blog ni.... Tapi maafkan saya kalau saya tak reply blk link tu... Mungkin saya terlepas pandang..... tolong ingatkan saya....